marcelvosselman.reismee.nl

Mijn stedentrips in Noord-Europa


Mijn jaarlijkse winterse stedentrip is momenteel vooral vanuit financieel oogpunt even niet mogelijk. Vandaar dat ik het leuk vind om nu een terugblik te doen op de Noord-Europese trips die ik nog niet zo gek lang geleden heb ervaren. Londen, Glasgow, Stockholm en Riga. Dat zijn de Noord-Europese steden die ik tot nu toe heb bezocht. Drie trips met mijn vaste stedentripmaatjes Chris en Peter Paul (PePe) en een keertje met wat jongens uit mijn vriendengroep in Epe. Deze Noord-Europese stedentrips heb ik allemaal in de frisse winterperiode gedaan, in de periode 2007 - 2009. Zo scheelde het in de winter van 2009 niet veel of ik had in Riga over een bevroren rivier kunnen lopen. Uit de trein zagen we een aantal Letten met hun vishengeltjes op een bevroren meer zitten, terwijl ze naast zich een boor hadden liggen om een gat in het ijs te maken.

Riga

Letland is pas sinds 1991 onafhankelijk van Rusland en nog sterk in ontwikkeling. Net als Zwolle en Deventer is Riga een echte Hanzestad en destijds door de Duitsers beïnvloed. In de oorlog door de Nazi's en daarna door de Russen. Als je van mooie gebouwen houdt, dan is Riga zeker een bezoek waard. Via een reisgids kwamen we op een gegeven moment in een straat met schitterende gebouwen in de Jugendstil. Aangezien het zonnetje af en toe doorbrak hebben we tijdens het lopen goed rond kunnen kijken. Zo ook naar de prachtige gevels van de gebouwen. Andere stedentrippers zullen tijdens een vrijgezellenfeestje voor andere voorgevels naar Riga zijn gekomen. Maar wij waren op dat moment meer geïnteresseerd in de gebouwen, parken en lokale eetgelegenheden. Begin 2009 was ik in Riga. Ryanair had deze opkomende bestemming net aan haar schema bij vliegveld Weeze (net over de grens bij Nijmegen) toegevoegd. Niet alleen de vlucht en het hostel waren lekker goedkoop, ook in het land zelf is het (nog) niet zo duur als in West-Europa. Zoals prijzen voor het openbaar vervoer en de horeca.

Stockholm

Riga en Stockholm hebben wel iets weg van elkaar. De steden liggen niet ver van elkaar en worden gescheiden door de Baltische zee. Een groot verschil tussen Stockholm en vele andere steden is dat het uit allemaal kleine eilanden bestaat. Het unieke aan de stad is de waterrijke, rustige omgeving in combinatie met de mooie panden aan de oevers. Samen met Chris en PePe was ik in maart 2008 in Stockholm. De binnenstad hebben we op de eerste volle dag te voet ontdekt. We hebben vele kilometers afgelegd en dat konden we 's avonds ook goed merken. De volgende dag hebben we ons daarom meer laten vervoeren per metro en bus. Op die manier konden we ook buiten de stad een kijkje nemen in een dorpje met authentieke, houten huizen en hebben we een wandeling gemaakt in de tuinen rondom het koninklijk 'huis'. Het weer was bewolkt of licht regenachtig en rond de 5 graden. Ook daardoor was het denk ik wat rustiger op straat en op het water. Kan me goed voorstellen dat er in de zomer wat meer te doen is rondom het water en in de parken. Maar het weer heeft de pret niet mogen drukken. Bovendien smaakt een lunch met Zweedse gehaktballetjes gevolgd door een warm bosbessentaartje met vanillesaus dan extra heerlijk.

Londen

Het was vooral een wandeldriedaagse waarbij we veel van de stad gezien hebben. Natuurlijk hebben we de bekende gebouwen opgezocht, zoals de Big Ben, Tower Bridge, Buckingham Palace en Harrods. Maar niet alleen dat, we zijn ook door bekende wijken gelopen, zoals Notting Hill, Chelsea en Wimbledon. Wat me naast de gebouwen en parken opviel in Londen zijn de typisch Engelse pubs, dronken zakenlieden in de metro (vrijdagavond na een week werken), het metrostelsel zelf en culinaire invloeden uit Azië (India bijvoorbeeld). Overigens waren we in Londen tijdens St. Patrick's Day (Paddy's Day), een Iers volksfeest dat in veel landen en steden gevierd wordt waar Ieren heen getrokken zijn. Pubs waren in groen, zwart en wit versierd en natuurlijk hebben we daar even een heuse 'Pint of Lager' op gedronken.

Glasgow

Een dik uur vliegen en je bent op drie kwartier rijden van Glasgow. Glasgow is de op twee na grootste stad van Groot Brittannië. Het weer is er vaak niet al te best, maar dat is niet zo heel erg als je het grootste gedeelte in pub, restaurant, hotel of winkel verblijft. Het is een ruime stad, de straten zijn vrij breed en de gebouwen hoog. Met een clubje vrienden uit Epe zat ik in een prima hotel midden in het centrum en hadden alles dus mooi op loopafstand. Shoppen doe je aan het begin van Sauchiehall Street en stappen aan het einde van diezelfde straat.

Je leeft maar 1 keer, dus moet je er het optimale uit halen. Vroeger was ik in de weekenden voor vertier regelmatig in regionale kroegen en discotheken te vinden. In mijn reislustige begin dertiger jaren was ik regelmatig in Europese steden te vinden. Vooral met dank aan budgetairlines als Ryanair. Als je vroeg boekt, dan ben je vaak nog geen vijftig euro kwijt voor een retourticket, inclusief luchthavenbelasting. Auto parkeren kost je zo’n tien euro per dag en door de ligging net over de grens bij Nijmegen is Airport Weeze (Dusseldorf - Niederrhein) slechts een dik uur rijden. Tip uit de praktijk: Vergeet op de terugweg niet op tijd in te checken anders ben je het dubbele kwijt voor een enkeltje. Dat is me een keer overkomen op de weg terug van Londen. Ook niet vergeten: Greenseat of iets soortgelijks sponsoren als compensatie voor de CO2-uitstoot van je vlucht.

Klik hier voor een overzicht van een aantal foto's van deze stedentrips.



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!